Óda na květák

Moje babička znala jen smažený květák obalený v klasickém trojobalu. Říkala mu karfiol. Upřímně, moje babička by obalila cokoliv, hlavně aby to na první pohled připomínalo řízek. Klidně i salám nebo celer 🙂 A nejraději měla řízek vepřový a pěkně prorostlý.

Ještěže moje maminka neměla ráda maso! A tak jsme doma v jídelníčku místo smaženého řízku mívali mnohem častěji jídla zdravá a lehká. Možná už tam někde jsou kořeny mojí lásky ke zdravému jídelníčku. Návyky si přece vytváříme v dětství.

Květákové placičky jsou právě jedním z těch výborných zeleninových jídel, na které ráda vzpomínám, ale aby nezůstalo jen u vzpomínek, moc ráda je připravuji i svým dětem.

Náš rodinný recept na květákové placičky

  1. květák nalámeme nebo nakrájíme na kousky a krátce povaříme v osolené vodě, do které jsme přidali i kmín
  2. vodu scedíme a květák rozmačkáme třeba štouchačkou na brambory
  3. necháme vystydnout
  4. ke květáku přimícháme 6 žloutků, ze 6 bílků vyšleháme tuhý sníh
  5. směs okořeníme dle chutí – osolíme, opepříme, přidáme mletý kmín
  6. opatrně vmícháme sníh z bílků
  7. naběračkou tvoříme na pánvi (lze i bez oleje) malé placičky a pomalu opékáme z obou stran, můžeme také upéct na plechu na pečícím papíru, který jsme posprejovali olivovým olejem

Maminka podávala placičky s novými bramborami uvařenými ve slupce a dipem ze zakysané smetany. Já si místo brambor dávám mnohem radši lehký zeleninový salát. A  varianta placiček s brokolicí je taky mňamka!

 


V minulosti neměl nikdo o nízkosacharidovém (lowcarb) stravování ani tušení, a tak nebylo třeba vymýšlet náhrady za klasické přílohy, jakými jsou například brambory, rýže, nebo knedlíky nejrůznějšího druhu. Nikdo cukr moc neřešil. Nikdo neměl pocit, že by si měl odpírat. Dneska už naštěstí povědomí o tom, co si místo klasiky dát, máme.

A proto někdo velmi vynalézavý vymyslel květákovou rýži. Buď si ji můžete nasekat doma sami v mixeru, je to hned.  No a nebo…. ji můžete koupit v anglickém supermarketu Iceland. Prodávají ji dokonce naporcovanou ve varných sáčcích. Stačí pak 3 min v mikrovlnce a máte univerzální přílohu k čemukoliv. Ano, vím, zastánkyně bio a nezpracovaných potravin mě za poslední větu nejspíš ukamenují, ale my vytížené matky víme své 🙂  Občas zkrátka není čas ztrácet čas..

Rychlá květáková rýže

Na olivovém oleji rychle orestuji 1 stroužek česneku a  tuňáka (kousky ve vl. šťávě z Lidlu), přidám nakrájená cherry rajčátka, čerstvé bylinky, co mám zrovna po ruce. Já mám moc ráda čerstvou  bazalku nebo tymián. Přidám ke květákové rýži. Dozdobím olivami a avokádem a je hotovo.

Příště přidám recept na zapékaný květák, který také patří k mým oblíbeným jídlům.


A ještě pár zajímavostí o květáku:

  • 100g má pouze 30kcal!
  • Obsahuje betakaroten, vitamín C, B a E, také vápník a hořčík
  • Minimum sacharidů, žádné tuky
  • Má blahodárný vliv na náš imunitní systém, močový měchýř, tlusté střevo i ledviny

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *